Palovaroittimien lakiuudistus: Taloyhtiöiden vastuut ja haasteet

Keskustelu palovaroittimia koskevasta lakiuudistuksesta on ollut kuluvan vuoden aikana vilkasta. Uskomme, että ratkaisujen ja palveluntarjoajien vertailut jatkuvat taloyhtiöissä tulevan syksyn aikana ja päätöksiä hankinnoista on tehtävä viimeistään ensi keväänä.

Taloyhtiöiden tulee uuden palovaroittimia koskevan lakiuudistuksen myötä päättää, miten he jatkossa hoitavat 1.1.2024 voimaan tulleen lain vastuut siten, että kustannukset ja ajankäyttö pysyvät hallinnassa. Aikaa päätösten tekemiseen on onneksi vielä, sillä siirtymäaikaa muutokselle on vuoden 2025 loppuun. Päätöksenteon helpottamiseksi kävimme asiaa läpi eri näkökulmista katsottuna.

Erilaiset taloyhtiöt, erilaiset ratkaisut

Taloyhtiöt ja niiden tilanteet ovat keskenään hyvin erilaisia, joten on mahdotonta tarjota kaikille yhtä oikeaa tapaa toteuttaa uudistus. Lain asettamat velvollisuudet ovat kuitenkin kaikille samat ja vastuu palovaroittimien olemassaolosta ja toimintakunnosta on aina viimekädessä taloyhtiön hallituksella.

Hankinta- ja asennuskustannukset korostuvat

Tällä hetkellä keskusteluissa korostuvat palovaroittimien hankinnan ja asennusten kustannukset. Mistä taloyhtiö saa hankittua lain vaatimukset täyttävän laitteen mahdollisimman kustannustehokkaasti, vielä kun laitteita on saatavilla kohtuuhintaan? Kuka hoitaa asennuksen ja mitä se kustantaa? Harvempi hallitus kuitenkaan miettii riittävän pitkälle sitä, miten palovaroittimien toimintakunnosta huolehditaan tulevaisuudessa ja miten paljon kustannuksia ja vaivaa se tulee aiheuttamaan taloyhtiössä.

Pienten taloyhtiöiden itsenäinen toteutus

Pienissä taloyhtiöissä uudistus voi sujua aktiivisella omalla tekemisellä. Taloyhtiön asunnoissa olevat palovaroittimet kartoitetaan ja päätetään, jatketaanko niiden ylläpidolla vai hankitaanko uusia laitteita. Asennus onnistuu viranomaisten ohjeiden avulla omalla porukalla, riippuen hieman kattorakenteista ja pintamateriaaleista.

Laitteiden toimintakunto voidaan tarkastaa taloyhtiön oman väen voimin vuosittaisilla huoneistokäynneillä. On tärkeää kuitenkin varmistaa, että taloyhtiön asukkaille on ok, että esimerkiksi hallituksen jäsen vierailee asunnossa kerran vuodessa toteamassa palovaroittimen toimintakunnon. Pelastuslain mukaan rakennuksen omistajalla on oikeus päästä huoneistoon palovaroittimien asennukseen ja kunnossapitoon liittyvissä asioissa. Toimintatapaa valittaessa on kuitenkin hyvä ottaa taloyhtiön tilanne tässä suhteessa huomioon, jotta mahdollisilta konflikteilta taloyhtiössä vältytään.

Prosessin suunnitelmallisuus ja dokumentointi ovat avainasemassa. On pidettävä kirjaa siitä, millaiset laitteet asuntoihin asennetaan ja tehtävä ylläpitosuunnitelma, jossa vastuunjako ja aikataulut on mietitty valmiiksi.

Asukkaiden vastuut ja haasteet

Asukkaiden ohjeistaminen testaamaan palovaroitin kerran kuukaudessa on tärkeää. Tämä tapahtuu laitteen testauspainiketta painamalla, mutta voidaanko taloyhtiöissä olla varmoja siitä, että kaikki asukkaat pystyvät tai muistavat testata palovaroittimen säännöllisesti? Lisäksi testipainikkeen painamisella voidaan todentaa vain laitteen summerin toiminta, ei sen toimintakuntoa laajemmin.

Pelastuslaki edellyttää, että taloyhtiö tarjoaa asukkaille kanavan, jonka kautta mahdolliset vikatilanteet voidaan viipymättä ilmoittaa. Kuka hallituksesta on valmis ottamaan tämän vastuun? Mitä tämä palvelu maksaisi ulkoistettuna ja kuka ulkopuolinen palvelua tarjoaa?

Ulkoistettu palvelumalli

Seuraava aste omatoimisen taloyhtiön jälkeen on sellainen, jossa palovaroittimet hankitaan keskitetysti maahantuojalta tai jälleenmyyjältä ja kiinteistöhuollon toimija asentaa ne asuntoihin. Sama toimija voi tehdä myös vuosittaiset tarkastuskäynnit ja hoitaa dokumentoinnin. Tällöin on kuitenkin selvitettävä, kenen vastuulla on ilmoittaa asukkaille huoneistokäynneistä ja säätää aikatauluista, sekä miten dokumentointi toteutetaan ja säilytetään siten, että se on tarvittaessa hallituksen saatavilla ajantasaisena.

Siinä missä rakennuksen omistajalla on vapaus ulkoistaa palovaroittimiin liittyvät toimenpiteet, se ei kuitenkaan pääse irti toimenpiteiden suorittamiseen liittyvästä vastuusta. Rakennuksen omistajan tulee omalla valvonnallaan varmistaa, että koko palovaroittimiin liittyvä prosessi sujuu lain ja määräysten mukaisesti.

Laitteiden toimintakunnon varmistaminen

Mihin huoneistokäyntejä ylipäätään tarvitaan? Asukkaan on hyvä testata laite säännöllisesti, mutta tähän ei kuitenkaan ole säädetty lakisääteistä velvoitetta. Asukkaan tehtävänä on kuitenkin ilmoittaa viipymättä rakennuksen omistajalle palovaroittimien vioista. Lain mukaan rakennuksen omistajan on pidettävä palovaroittimet ja muutkin paloturvallisuuslaitteistot toimintakunnossa. Lain perimmäinen tarkoitus onkin lisätä taloyhtiöasujien yhteistä turvallisuutta.


Testipainiketta painamalla voimme kuitenkin todeta vain, että laitteen sireeni toimii ja hälytysääni kuuluu huoneiston kaikkiin osiin. Kaikki asukkaat eivät ole pystyviä tai kiinnostuneita testaamaan tai raportoimaan laitteiden toiminnasta ja joskus palovaroittimia myös poistetaan paikoiltaan tai rikotaan. Rakennuksen omistaja vastaa aina viimekädessä siitä, että laitteet ovat toimintakunnossa. Miten tästä voidaan varmistua muuten kuin käymällä paikan päällä toteamassa laitteen olemassaolo ja toimintakunto?

Safetumin Palovaroitinpalvelu

Me Safetumilla olemme kehittäneet Palovaroitinpalvelun, jossa palovaroittimien toimintakunto todetaan etäluennan avulla taloyhtiön pihamaalta tai rappukäytävästä. Huoneistokäyntejä ei siis tarvita. Palvelumme soveltuu kaikenkokoisille taloyhtiöille ja palvelumme huomioi pelastuslain vaatimukset ja on suunniteltu helpottamaan taloyhtiöiden ja isännöitsijöiden arkea. Etäluennan avulla pystymme toteamaan laitteen toimintakunnon laajasti, mukaan lukien laitteen olemassaolo, tehdyt testaukset, annetut hälytykset ja savukammion toimintakunto.

Laitteen testaus on helppoa laajan testipainikkeen ansiosta ja vaimentaminenkin onnistuu lattian tasolta.

Pidämme huolen asianmukaisesta dokumentaatiosta ja asennus- ja huoltoraportit ovat aina saatavilla sähköisessä Safetum-verkkopalvelussa. Tarjoamme asukkaiden käyttöön myös ympärivuorokautisen puhelinpalvelun, johon asukas voi ilmoittaa laitteen viasta ja saada toimintaohjeet ongelmatilanteeseen.

Haluaisitko tarjouksen Palovaroitinpalvelustamme? Lue lisää ja pyydä tarjous täältä!

Tilaa uutiskirjeemme ja
pysyt ajan tasalla!

Uutiskirjeen tilaajana saat kuulla ensimmäisten joukossa ajankohtaisimmat asiat paloturvallisuuteen ja väestönsuojeluun liittyen.

Lue lisää blogeja

Suomen johtava paloturvallisuusasiantuntija

18 000

turvattua kiinteistöä valta­kunnallisesti Hangosta Enontekiöön

4 000

riski­tarkastusta vuodessa

60 000

havaittua riskiä vuosittain

Yli 50

palo­turvallisuuden ammattilaista