Digitaalisuus paloturvallisuusviestinnässä – 5 kohtaa kuntoon

Viestintä on yksi oleellinen osa paloturvallisuuden parantamisessa. Monesti myös kuulee, että yleensä viestintää voisi olla enemmän ja se voisi olla paremmin toteutettua. Miten paloturvallisuuden viestintää voisi sitten parantaa ja kuinka siinä voidaan hyödyntää digitaalisuutta? Tässä viisi nopeaa asiantuntijan vinkkiä aiheeseen.

1. Viestinnän tulee olla selkeää

Paloturvallisuudesta viestittäessä sorrutaan helposti virkamiesmäiseen ohjeistukseen ja viitataan lakeihin ja asetuksiin. Tätä ei digitaalisuuskaan pelasta. Jotta viestintä herättäisi mielenkiinnon ja siihen jaksaisi perehtyä, pitää tekstin olla helppolukuista ja ymmärrettävää. Kun vältämme liiallista ammattislangia ja avaamme hankalia termejä, ei lukijan tarvitse olla ammattilainen ymmärtääkseen viestiä.

2. Viestinnän tulee jäädä mieleen

Selkeyden ohella paloturvallisuuteen liittyvän viestinnän tulee olla herättävää ja mieleen jäävää. Jotta ihminen osaisi toimia oikein hätätilanteessa, tulisi toimintaohjeiden olla iskostettuna takaraivoon. Huomiota herättävä viesti ja viestin toistaminen jättävät muistijäljen, josta toivottavasti on hyötyä tositilanteessa. Digitaalisten kanavien kautta viestejä on helppo muotoilla herätteleviksi ja viestinnän tiheys voi olla huomattavasti useammin kuin perinteisissä kanavissa.

3. Viestinnän tulee olla kohdennettua

Jotta viesti herättää kiinnostusta, täytyy sen puhutella vastaanottajaa. Asukasta ei niinkään kiinnosta koko rakennuksen paloturvallisuus, vaan nimenomaan oman kodin turvallisuus. Digitaalisten kanavien avulla viestintää voidaan kohdentaa henkilökohtaisemmin kuin perinteisissä kanavissa.

4. Viestinnän tulee olla nopeaa

Turvallisuuteen liittyviä asioita mietitään yleensä vasta kun tapahtuu jokin onnettomuus, tai jokin uhka nousee pinnalle. Näissä tilanteissa informaatiota on oltava saatavilla nopeasti ja helposti. Tässä digitaalisesta viestinnästä on paljon hyötyä. Tieto on helppo pitää ajan tasalla ja verkossa oleva tieto ei katoa vaan on aina saavutettavissa, kunhan siihen tarvittava laite on käytettävissä.

5. Viestinnän tulee olla interaktiivista

Tiedottaminen on hyvä erottaa viestinnästä: tiedottaminen on luonteeltaan yksisuuntaista, kun taas viestintään sisältyy mahdollisuus keskusteluun. Digitaaliset viestintäkanavat ovat ylivoimaisia tukemaan interaktiivista kommunikaatiota. Palautteet ja kommentit otetaan vastaan reaaliajassa ja niihin voidaan reagoida nopeasti. Keskustelun kautta kohderyhmät voivat nostaa esille heille tärkeitä asioita ja viestinnän arvo nousee seuraavalle tasolle.

Safetum Palvelu - Paloturvallisuuden ja pelastussuunnittelun verkkopalvelu

Safetumin verkkopalvelussa paloturvallisuudesta viestiminen asukkaille on tehty mahdollisimman helpoksi. Palvelun avulla viestintä on asukkaalle kohdennettua, kiinnostavaa ja selkeää.

Verkkopalvelussamme asukas voi:

• Tutustua taloyhtiön pelastussuunnitelmaan

• Katsoa paloturvallisuuden opasvideoita

• Ladata ja lukea kodin paloturvallisuusoppaan

• Kirjata ylös palovaroittimen kuukausitestin

• Tarkastaa Safetumin palovaroittimien käyttöohjeet

• Kysyä asiantuntijaltamme paloturvallisuudesta tai varautumisesta

Verkkopalvelumme pystyy yhdistämään lähes jokaiseen kiinteistöalan viestintä- ja toiminnanohjauspalveluun, joten taloyhtiö voi liittää sen osaksi omaa asukasviestinnän kanavaansa.

Haluaisitko ottaa Safetumin verkkopalvelun käyttöön taloyhtiössäsi? Ota yhteyttä ja hoidetaan asia kuntoon!

Tilaa uutiskirjeemme ja
pysyt ajan tasalla!

Uutiskirjeen tilaajana saat kuulla ensimmäisten joukossa ajankohtaisimmat asiat paloturvallisuuteen ja väestönsuojeluun liittyen.

Lue lisää blogeja

Suomen johtava paloturvallisuusasiantuntija

18 000

turvattua kiinteistöä valta­kunnallisesti Hangosta Enontekiöön

4 000

riski­tarkastusta vuodessa

60 000

havaittua riskiä vuosittain

Yli 50

palo­turvallisuuden ammattilaista